Anmeldelse av SWTOR (Star Wars: The Old Republic)

Khem Val and Sith Inquisitor/Sorcerer

Jeg er helt frelst. Stemningen, oppdragene, karakterene, kampene, lydene, ja, alt er i riktig Star Wars-stil. Jeg synes bioware har gjort en fantastisk jobb. De har faktisk laget et multiplayer rollespill. En blanding av KOTOR-rollespillene og den vanlige MMO-sjangeren. Nå har jeg ikke kommet til makslevel enda, så det er mulig det blir mer grinding på høyre level. Foreløpig er jeg i hvert fall veldig fornøyd. Der er det perfekte spillet å spille sammen med kjæresten. :) (Hvis kjæresten har sansen for spill og Star Wars, vel å merke)

Jeg startet som en Sith Inquisitor. Var ikke helt fornøyd med spillestilen til å begynne med. Fordi jeg måtte ty til kjedlige våpen fordi jeg hadde så lang cool down på mine kule sith force abilites. Men på level ti kunne man spesialisere seg. Og etter at jeg ikke overraskende valgte å bli en Sith Sorcerer ble alt mye bedre. Spellsene mine fikk lengre range og jeg fikk flere typer spells. Jeg fant ut at jeg definitivt hadde valgt riktig klasse! Bzzzzzzzzzt! *lyn ut av fingrene*

Kampsystemet er slik som det i grunn har vært på alle spill av denne typen de siste årene. Det passer meg helt fint. Det likner mye på World of Warcraft. Men de har også lagt til en del andre elementer som gjør opplevelsen enda bedre.

Hver klasse har sine spesielle oppdrag, i tillegg til oppdrag som er for alle. Men om man er på gruppe med noen av en annen klasse kan man få være med og oppleve deres oppdrag også, selv om man ikke får muligheten til å påvirke de eller få erfaring fra de. Jeg spiller med Pteranodon som er en Sith Warrior/Juggernaught, og synes det er velidg spennende å følge med på hans oppdrag også.

Jeg liker veldig godt hvordan samtalene er lagt opp når man spiller sammen med andre. Hvis en person på gruppa begynner å snakke med en NPC i spillet, får de andre beskjed om det. Da kan man enten ta en holocall og bli med i samtalen selv om man er et stykke unna (men man har da færre valgmuligheter), eller man kan gå bort til NPC-en og bli med. Man ser og hører akkurat den samme samtalen. Alle spillerne kan velge hva de vil si, men det er tilfeldig hvem som får snakke. Samtalene har voiceover og cut scenes. Akkurat slik som de andre rollespillene til bioware.

Og så til en annen ting jeg elsker med vanlige RPG-er. Nemlig companions! Ingen superhelt klarer seg vel uten medhjelpere. Jeg synes de har gjort det veldig bra i spillet. Etter hvert får du tilgang til flere medhjelpere. Du kan ha med deg en som hjelper deg i kamp. Og du kan bruke noen til å øke trade skills og sende de ut på oppdrag. Avhengig av hvilke valg du tar underveis liker medhjelperne deg mer og mindre. Og du kan kjøper gaver til de. Og i god RPG-stil kan du også ha romanse med noen av de.

Når det gjelder feil i spillet så må jeg innrømme at jeg aldri har opplevd et MMO med så få feil ved lansering. Og jeg har ikke støtt på noen kritiske ting som har forhindret meg i å spille. Det har stort sett vært små, grafiske feil. Men jeg endte opp med å kjøpe meg et nytt skjermkort for å få spillet til å gå glattere i de mest befolkede områdene.

Men det er en ting jeg synes er litt merkelig og føles litt feil i spillet. Nemlig at du har healere på den mørke siden. Jeg skjønner selvfølgelig at det er for å få balanse i spillet. Men det føles litt feil likevel å være en sith healer! Jeg ble nemlig overtalt til å ta litt healing abilities. For når jeg og Pteranodon har med hver vår companion tar vi ganske greit 4-manns-gruppeoppdrag.

Men jeg må innrømme at jeg føler meg uendelig mye kulere når jeg gjør slik:

Sith Inquisitor with Force Lightning

Enn slik: (healer)

Dark Infusion - Sith Healer

Og rundt level 18 kom det virkelige høydepunktet: mitt eget romskip! Skikkelig kult. Og det åpner muligheten for space combat. Veldig actionfylt og morsomt. Men desverre var det ikke noen flerspillerdel i rommet.

Space Combat

Det ser også ut til at karakteren min i spillet har samme problem som meg når det gjelder stoler på arbeidsplasser: de er laget for digre mannfolk! (Se bildet)

Space Ship - Romskip