Anmeldelse: Faery, Legends of Avalon

DSC00042x.JPG

Legends of Avalon er et vakkert eventyr. Du spiller en liten fe i en eventyrverden, og møter vesner fra kjente sagn og legender. Selv om Faery handler om feer og andre magiske vesner er det ikke et sukkersøtt spill. Det er heller utrolig stilfullt og vakkert. (Men siden jeg ikke har noen måte å ta skjermbilder på fra Xboxen blir det dårlige fotografier fra spillet)

DSC00080x.JPGSpillet er delt i fire deler. Du starter på øya Avalon der du blir kjent med spillet, og får oppdrag fra kongen Oberion. Du samler dine første venner, og starter eventyret. Deretter kommer du til stedet jeg likte aller best, til Yggdrasil. Her er det grønt og fint, og du møter monstre som bier og termitter.

Det tredje stedet er den Flyvende Hollender. Det er veldig stilfullt her, men enkelte steder er det så mørkt at det blir slitsomt. Du møter blant annet spøkelsespirater. Det siste stedet er en magisk by. Hit har jeg nettopp kommet. Det så kanskje ikke like spennende ut som pirat-stedet, men det var deilig å fly rundt i lyse omgivelser igjen. Gleder meg til å fortsette her.

DSC00085x.JPGMan kan enten spille gutt eller jente. Og man kan velge utseendet sitt nøye. For eksempel kan man velge nøyaktig hudfarge. Jeg synes det ble litt for mange valg, så jeg valgte en ferdiglaget variant, og endret litt på den, slik jeg pleier.

Noe som er litt gøy er at du etter hvert kan oppgradere deg med blant annet forskjellige vinger, horn, antenner og hale som gir deg forskjellige egenskaper. Det er ikke så mange forskjellige typer å velge mellom, men jeg synes likevel det var en morsom måte å gå opp i level på! Må innrømme at jeg valgte noen egenskaper fordi de så kule ut, og ikke fordi jeg nødvendigvis kom til å bruke de. :)

DSC00057x2.JPGFokuset i spillet er på historien og oppdragene du må gjøre. Man støter på en og annen kamp i blant, men det er ikke hovedpoenget med spillet. Kampene er ikke spesielt vanskelige heller. Så lenge du følger med bittelitt og ser hva de forskjellige monstrene tåler og ikke. Monstrene er veldig forseggjort og spennende å møte. Siden man er en bitteliten fe blir vanlige ting som fugler til store monstre. Fuglene i spillet er forresten veldig kule.

Kampene er turbasert, og i standard final fantasy-stil. Du har forskjellige nærkamp- eller magiangrep du kan bruke. Du kan ha med deg to kompanjonger som hjelper deg i kamp, men det er begrenset hvor mye du kan oppgradere disse. De du får med deg er skikkelig kule og har mange morsomme egenskaper.

DSC00100x.JPGJeg likte spillet kjempegodt, men det var én ting jeg ikke var så glad for. Enkelte steder var det så utrolig mørkt at det var vanskelig å orientere seg. Den tredje verdnen der man er inne i et gammelt spøkelsesskip er det mange mørke steder. Jeg tror det er poenget at et skal være vanskelig å finne ting, men jeg blir bare frustrert når jeg må lete etter steder å gå fordi det er vanskelig å se noe.

Alt i alt er dette et fantastisk spill. Hadde det ikke vært for de mørke, kronglete stedene hadde jeg nok gitt spillet toppkarakter. Det ender derfor på 7 av 8, og anbefales på det sterkeste!

Fakta om Faery

• Spillsjanger: RPG